Waarom moet betere interne communicatie bovenaan jouw prioriteitenlijst staan?

Het is algemeen bekend dat de interne communicatie binnen een organisatie een positieve invloed heeft op de medewerkersbetrokkenheid. Betrokkenheid beïnvloed op zijn beurt zaken als verloop, productiviteit en daarmee ook het uiteindelijke bedrijfsresultaat. Toch zijn er nog altijd organisaties die sceptisch zijn over het belang van goede interne communicatie of weinig prioriteit geven aan dit onderwerp.

Stel jij jezelf weleens de vraag waarom jouw organisatie meer zou moeten investeren in interne communicatie? Of ben jij al bekend met het belang hiervan maar kan je wel wat hulp gebruiken om je collega’s te overtuigen? In deze blog zetten wij de belangrijkste argumenten voor jou op een rij!

Prioriteit of niet?

Organisaties vertellen ons vaak dat het verbeteren van de interne communicatie al een tijd op de agenda staat. Medewerkers en de OR geven ieder jaar opnieuw aan dat het een aandachtspunt is. Opvallend genoeg wordt er in de praktijk uiteindelijk vaak weinig prioriteit gegeven aan het verbeteren van de interne communicatie.

De prioriteit die (niet) wordt gegeven aan interne communicatie onthult vaak het een en ander over hoe een bedrijf naar zijn medewerkers kijkt. Veel organisaties claimen dat hun medewerkers ‘centraal staan’ of hun ‘belangrijkste asset’ zijn. Toch zien nog teveel bedrijven de communicatie met diezelfde medewerkers als iets dat ‘achteraf’ komt. Eerst wordt het nieuwe project gestart en daarna moet er trouwens ook nog even een nieuwsbrief uit zodat iedereen het weet.

In een tijd waar medewerkers en hun betrokkenheid van steeds groter belang zijn, is het cruciaal dat dit perspectief omgedraaid wordt. Duidelijke interne communicatie moet integraal en vanaf het eerste moment onderdeel zijn van ieder nieuw project en verandering. Te vaak horen we nog verhalen over hoe bijvoorbeeld een medewerker die al jarenlang in dienst is bij een bedrijf, via het vakblad moet lezen dat ditzelfde bedrijf een nieuwe directeur heeft. Onderstaand lichten we daarom kort toe waarom het van groot belang is dat er meer aandacht komt voor interne communicatie.

Altijd up-to-date

Veranderingen binnen en buiten een organisatie gebeuren in een hoog tempo. Hoe snel organisaties in kunnen spelen op deze veranderingen en hoe deze veranderingen intern gemanaged worden, is van cruciaal belang voor het uiteindelijke bedrijfsresultaat en de toekomstbestendigheid van de organisatie. De interne communicatie speelt een belangrijke rol in het wegnemen van de zorgen en vragen die ontstaan bij medewerkers als gevolg van dergelijke veranderingen.

Bij Flex-Appeal horen wij vaker verhalen over een slechte interne communicatie en de gevolgen hiervan. Zo wilde een organisatie een pilot starten waarin werd gekeken naar de hoeveelheid medewerkers die nodig waren voor elke dienst. Doordat het doel van deze pilot niet duidelijk gecommuniceerd werd trokken een aantal medewerkers op voorhand conclusies en besloten ontslag te nemen. Als de organisatie vanaf het eerste moment duidelijk en transparant met de medewerkers had gecommuniceerd, had dit gemakkelijk voorkomen kunnen worden. De interne communicatie speelt dus een cruciale rol in het succesvol managen van veranderingen en experimenten binnen de organisatie.

Als het gaat om het zorgen dat medewerkers altijd up-to-date zijn, schieten de ouderwetse methodes van communicatie op de werkvloer, zoals memo’s of nieuwsbrieven die in de kantine worden opgehangen, vaak tekort. Gezien de tijd die het kost om een memo fysiek te verspreiden of de frequentie van een nieuwsbrief (bijv. slechts één keer per week), is de informatie regelmatig al achterhaald. Daarbij is het met deze methoden ook erg moeilijk te controleren in hoeverre de informatie ook echt wordt gelezen door medewerkers. Naast dat de interne communicatie tegenwoordig snel moet zijn, is het ook van groot belang dat deze gericht, meetbaar en mobiel is.

Communicatiekloof

Millennials, babyboomers en Generatie Z zijn allemaal op dezelfde werkvloer te vinden. Het hebben van verschillende generaties kan leiden tot een generatiekloof. Dit betekent echter niet dat er ook een communicatiekloof moet ontstaan of dat de verschillen tussen de generaties niet te overbruggen zijn. De verschillen in generaties kunnen namelijk een mooie aanvulling zijn op de werkvloer. Als organisatie moet het jouw doel zijn alle medewerkers in een keer te bereiken en betrekken. Dit kan bijvoorbeeld door op jouw interne communicatieplatform berichten te versturen met daarin een consistente toon die de verschillende generaties medewerkers aanspreekt. Of door medewerkers een platform te bieden waarin zij zelf kunnen laten zien hoe zij problemen op de werkvloer aan hebben gepakt. Door te investeren in de interne communicatie kan jouw organisatie een communicatiekloof voorkomen, voldoen aan alle verwachtingen die elke generatie met zich meebrengt en de medewerkersbetrokkenheid verhogen door hen met elkaar en de organisatie te verbinden.

Bespaar tijd en geld

Het investeren in de interne communicatie kan een organisatie op de lange termijn geld besparen. Op de werkvloer kunnen er gemakkelijk dingen misgaan doordat medewerkers onvoldoende op de hoogte zijn. Het niet bekend zijn met zaken zoals procedures zorgt ervoor dat medewerkers niet consistent en efficiënt te werk gaan. Net zoals met veel zaken geldt ook voor de interne communicatie, voorkomen is beter dan genezen. Het herstellen van zaken die zijn veroorzaakt door miscommunicatie kost een organisatie tijd en geld. Geld dat gemakkelijk bespaart had kunnen worden door vanaf het eerste moment in de interne communicatie te investeren.

Investeren in goede interne communicatie zorgt ervoor dat iedereen altijd op de hoogte is. Een goed intern communicatieplatform helpt de efficiëntie te vergroten door alle communicatie via één kanaal te laten verlopen. Daarnaast biedt zo’n kanaal de mogelijkheid gericht te communiceren naar verschillende doelgroepen. Een goede interne communicatie helpt een organisatie de controle te behouden op de informatie die gedeeld wordt met medewerkers en hier consistentie in aan te brengen. Op deze manier beschikken alle medewerkers over de juiste informatie die relevant is voor hun functie of afdeling. Medewerkers krijgen zo de mogelijkheid klanten veel beter te helpen wat uiteindelijk leidt tot een verbeterde klantervaring!

Het beeld dat medewerkers hebben over hun werkplek wordt voor een groot deel gevormd door hetgeen de organisatie naar ze communiceert. Als jij jouw medewerkersbetrokkenheid hoog wilt houden en hen gemotiveerd en geïnformeerd, is het essentieel dat een organisatie de interne communicatie niet ziet als een bijzaak die kosten met zich meebrengt maar dit een onderdeel maakt van de kern van zijn bedrijfsvoering.


Neemt jouw bedrijf zijn interne communicatie al serieus? Wil jij hulp om jouw collega’s het belang van interne communicatie te laten zien of ben je op zoek naar een platform dat jullie interne communicatie naar een volgend niveau kan brengen Neem vrijblijvend contact met ons op en dan helpen wij jou graag op weg!

Flex-Appeal is dé alles-in-één medewerkers app voor retail- en hospitalitybedrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Klik onderstaand om direct een vrijblijvende demo te ontvangen.

Geschreven door

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief