Talenten aantrekken en behouden door employer branding

Het wordt steeds lastiger om de juiste medewerkers aan te trekken. Sommige vacatures staan al maanden open of worden zelfs helemaal niet vervuld. Om aan de beste medewerkers te komen moet je jezelf als bedrijf onderscheiden. Maar hoe doe je dat? In deze blog vertellen we je wat employer branding inhoudt en waarom je het moet toepassen om het verschil te maken. 

Wat is employer branding?

Employer branding is een duur woord voor wat jou als werkgever zo uniek maakt: Waarom iemand bij jou wilt komen werken in plaats van bij jouw concurrent. 

Als je een vacature leest, dan staat er vaak heel veel informatie over de werkzaamheden en eisen. Maar wat we vaak missen is het vermelden van de bedrijfscultuur. Dit is een gemiste kans, want een medewerker wilt ook weten of hij/zij zich prettig bij het bedrijf zal voelen.

Waarom employer branding toepassen?

Sterke employer branding zorgt ervoor dat je de juiste talenten aantrekt en dat jouw medewerkers langer bij jou blijven werken. Uit onderzoek is gebleken dat 95 procent van de sollicitanten zich aan het imago van hun potentieel werkgever hechten. 

Bedrijven met een positieve reputatie hebben twee keer zoveel sollicitanten dan bedrijven met een negatieve reputatie. Denk hier bijvoorbeeld aan Google, dat bekend staat om de reputatie van “Great Place to Work”. 

Employer branding wint aan populariteit nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt. Als je goed kan laten zien waarom je een interessante werkgever bent, heeft dat weer positieve invloed op het aantal sollicitaties en behouden van je medewerkers. Voordelen hiervan zijn dat huidige medewerkers trots zijn op het imago van de werkgever, men betrokken en gemotiveerd is, beter presteren en minder verzuimen. 

Hoe pas je employer branding toe?

Eerst moet je er achter komen wat jouw onderscheidende factor is. Wat is jouw purpose, visie en missie? Een goed voorbeeld hiervan is Tony’s Chocolonely. Ze staan niet alleen bekend om hun fairtrade chocolade, maar ook om hun missie – een wereld waarin 100% slaafvrije chocolade de norm is.

Benoem vervolgens de kernwaarden met praktische voorbeelden. Stimuleer je als bedrijf persoonlijke ontwikkelingen van je werknemers? Geef dan in de vacature aan dat de kandidaat jaarlijks een budget krijgt om diverse trainingen of cursussen te volgen. Vind je het belangrijk dat je huidige medewerkers zich betrokken voelen? Maak dan gebruik van moderne tools zoals de medewerkers-app van Flex-Appeal om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. 

Zodra je de onderscheidende factoren in kaart hebt gebracht, is jouw volgende stap dit op een consistente wijze naar buiten te brengen. Je kan bijvoorbeeld een werken-bij-site maken, social media gebruiken of vacatureteksten op jobsboards plaatsen. 

Uiteindelijk willen medewerkers voor een bedrijf werken dat een bepaald doel heeft en een bedrijfscultuur dat in lijn ligt met wat hij/zij zelf belangrijk vindt. Merken waar men fan van is, affiniteit mee heeft en mee gezien wilt worden. Een product of dienst waar hij/zij trots op is. Als dat het geval is, dan heb je employer branding goed toegepast. 

Conclusie

Employer branding is zeer belangrijk om talenten te vinden en te binden. Het bepaalt namelijk jouw imago: wat medewerkers en klanten van je diensten of producten vinden. Wil je meer weten over dit onderwerp en welke voordelen onze medewerkers-app heeft voor jouw werknemers? Download hier de gratis onboarding mini-guide of vraag een demo aan.

Geschreven door

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief