Hoe retailers een betere employee experience kunnen bezorgen

retail employee experience shoppen

We weten allemaal dat ongemotiveerde en niet betrokken werknemers kunnen leiden tot negatieve klanten ervaringen als resultaat. Het wordt sterk aangeraden aan retailers om continu te blijven investeren in de employee experience, met name aan non-desk medewerkers.

In 2018 zagen retailers een stijging in de personeelverloop tarieven, met een gemiddelde van 81% voor de parttime verkoopmedewerkers; een stijging van 76% ten opzichte van 2017. Door het creëren van een geweldige employee experience, kunnen retailers een gemotiveerd en gelukkig team met een sterk doorzetvermogen opbouwen.

In deze blog leggen we uit hoe je een hoog presterend, betrokken en gemotiveerd team kan opbouwen op basis van 5 stappen. 

5 stappen: Hoe retailers een betere employee experience kunnen bezorgen

Een goede employee experience creëert niet alleen hoog presterende teams, maar het heeft daarnaast een positieve impact op de algemene omzet en winstgeving. Onderzoek bij The Temkin Group liet zien dat 82% van de werknemers van bedrijven met sterk financiële resultaten meer betrokkenheid tonen dan 68% van de wat minder succesvolle bedrijven.

Hieronder leggen we uit hoe een hoog presterend, betrokken en gemotiveerd team opgebouwd kan worden:

1. Selecteer de juiste mensen voor je merk

Onderzoek van de University of Lowa bewijst dat werknemers die goed met het bedrijfscultuur matchen, beter presteren, meer tevredenheid tonen in hun werk en langer blijven bij dezelfde werkgever. Echter, het is niet gemakkelijk om deze perfecte match te vinden. Het is van groot belang dat de juiste stappen worden ondernomen gedurende het wervingsproces.

Zodra het wervingsproces is voltooid, is het zeer belangrijk tijdens het onboarding proces de focus gelegd wordt op het merk waarden en visie. Werknemers zullen een betere bijdrage aan het succes van het bedrijf kunnen leveren wanneer ze dit begrijpen en daarnaast zullen ze zich meer betrokken voelen tot de langere termijn doelen.

2. Zorg voor voortdurende communicatie en realtime informatie

Goede interne communicatie is belangrijk voor elk bedrijf. Toch blijft dit voor veel bedrijven een grote uitdaging.

Met het grote aantal mobiele gebruikers, dat naar verwachting op wereldwijd niveau zal stijgen tot 4.8 miljard in 2020, lijkt dit de meest effectieve methode om real-time informatie te communiceren aan de werknemers.

Retail TouchPoints Store Operations Survey laat resultaten zien van een stijgend klanttevredenheid, het gemiddelde verkoop en verbeterde werknemerskennis wanneer non-desk medewerkers overstapten naar het mobiel platform.

3. Stimuleer non-desk medewerkers om een authentiek klantervaring te creëren.

Non-desk medewerkers die passie hebben voor het merk waarvoor ze werken, kunnen eerder goede ervaringen creëeren voor klanten.

introductie werknemer

 

Om deze non-desk medewerkers te stimuleren, stappen veel merken over naar nieuwe technologieën en verbeterde communicatie kanalen. 

Door het gebruik van bijvoorbeeld de Flex-Appeal appkunnen organisaties een succesvolle samenwerking in hun bedrijf stimuleren, waar non-desk medewerkers tegelijkertijd worden erkend voor hun ideeën, feedback en prestatie.

4. Verbeter prestatie door gamication en real-time interacties

Gamification is een veel gebruikte methode om effectief klanten te betrekken en daarmee een goede klantervaring te bezorgen. Boston Retail Partners’ onderzoek laat zien dat 87% van de retailers dezelfde methode gaan gebruiken in 2020. Terwijl retailers de klantgerichte gamification erkennen, is interne gamification net zo gunstig.

Uit onderzoek blijkt dat vooral non-desk medewerkers profiteren van gamification, omdat dit de productiviteit zou stimuleren. Met een groeiende trend in samenwerking op de werkvloer, is het creëren van team uitdagingen gericht op specifieke bedrijfsdoelstellingen de meest effectieve manier om de betrokkenheid te bevorderen.

5. Evalueer en verbeter het succes van het medewerkersprogramma

Het is van groot belang om continu de successen in de gaten te houden en te meten. Met de juiste data, communicatie tools en trainingen kunnen retailers op een actieve manier hun programma’s evalueren en tijdig veranderingen toepassen wanneer dit nodig is.

Conclusie

Het versterken van de retail-medewerkers is de meest effectieve manier voor merken om een retail-ervaring te creëren die tevreden klanten, meer omzet en herhaalbezoeken bevordert. Echter, hindernissen zoals hoge omzet, ineffectieve trainingssystemen en slechte communicatie verhinderen retailers om zinvolle interacties te creëren met hun klanten.

Door bovenstaande vijf stappen te volgen kunnen er gelukkige en gemotiveerde non-desk medewerkers bevorderd worden, wier uiteindelijk zullen leiden tot een sterk, langdurige relatie met het merk.

Wil je meer weten over dit onderwerp en welke voordelen onze medewerkers-app heeft voor jouw non-desk medewerkers? Download hier de gratis onboarding mini-guide of vraag een demo aan.

Geschreven door

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief