Case Studie

Goedhart Bouwmarkten

“Dankzij Flex-Appeal hebben wij één plek waarop alle medewerkers van onze 18 vestigingen overzichtelijk met elkaar kunnen communiceren. Modules zoals inwerkprogramma’s, roosters bekijken en vervangers vinden zorgen voor een complete medewerkersapp waar wij met veel plezier gebruik van maken!”
Eveline Burgers | Communicatiespecialist Goedhart Bouwmarkten

Over Goedhart Bouwmarkten

Goedhart Bouwmarkten, ook wel bekend als Goedhart, is franchisenemer van 17 bouwmarkten van de formules GAMMA en KARWEI. Het bedrijf heeft bijna duizend medewerkers en is daarmee de op één na grootste franchiser van Intergamma. Goedhart is een familiebedrijf en werkt al 100 jaar volgens het motto ‘Resultaat met plezier.’ Het bedrijf gelooft in medewerkersgeluk. Medewerkers moeten zich goed voelen en positieve energie uitstralen. Dat betekent minder personeelsverloop én tevreden klanten. Goedhart is door deze focus De Beste Werkgever in de Retail 2017 – 2018 geworden.

De uitdaging: minder betrokken medewerkers door achterhaalde systemen

In 2013 maakte Goedhart een reorganisatie door. Dit had grote gevolgen voor de medewerkers op de werkvloer. Het bedrijf moest bezuinigen en dat betekende dat het team gewijzigd moest worden. Een verkleind vast team met kernmedewerkers werd aangevuld met een vulploeg (dit was nieuw voor Goedhart en andere bouwmarkten).

Oudere, vaste medewerkers moesten plaatsmaken voor goedkopere, jonge parttime medewerkers. Gen Z en Millenials dus. Goedhart merkte dat deze jongere generatie zich meer verbonden voelde met een digitaliserende organisatie. Het werd dan ook tijd om op zoek te gaan naar een moderne tool.

Goedhart wilde de volgende vier uitdagingen opgelost zien:

  • Medewerkers moeten online roosters kunnen bekijken en kunnen wisselen van diensten: Goedhart had geen online platform waar medewerkers roosters konden bekijken en konden ruilen van diensten. Medewerkers stuurden managers altijd berichten over het wisselen van diensten na werktijd. Dat betekende dat managers tot in de avonduren bezig waren met het regelen van de dienstwissel. 
  • De interne communicatie moet via één platform verlopen: de komst van Whatsapp en andere communicatiemiddelen maakte de interne communicatie steeds ingewikkelder voor Goedhart. Het bedrijf werkte met allerlei middelen, zoals Whatsapp, Facebook-groepen, memo’s, prikborden en een magazine. Maar er was geen centraal platform voor de interne communicatie. Daardoor waren medewerkers niet altijd op de hoogte van wat er speelde in het bedrijf. 
  • Meer betrokken medewerkers en makkelijker personeel aantrekken: Goedhart  vond het een uitdaging om genoeg personeel te vinden. Personeel in de vulploeg wisselt vaak. Ze wilden minder personeelsverloop. Een app zou hieraan bijdragen, omdat het de betrokkenheid van de medewerkers zou verhogen.
  • Betere inzichten krijgen in de wensen en voorkeuren van medewerkers: het was lastig voor Goedhart om te peilen hoe medewerkers over bepaalde zaken binnen de organisatie dachten. Ze konden hier geen snelle inzichten in krijgen.
“Tegenwoordig verwacht de jongere generatie gewoon dat je digitaliseert. Je kunt er als organisatie niet meer onderuit."
Eveline Burgers | Communicatiespecialist Goedhart

Waarom Flex-Appeal: een gespecialiseerde en bekende oplossing

Flex-Appeal was dé oplossing die Goedhart zocht. Dit zijn de redenen waarom de organisatie besloot om met Flex-Appeal in zee te gaan:

  • Integratie met het bestaande WFM-systeem: Flex-Appeal is geïntegreerd met Manus Plus, het WFM (workforce management)-systeem waar Goedhart al mee werkte. Alle medewerkersgegevens zijn gesynchroniseerd in de app. Goedhart hoefde deze gegevens dus niet om te zetten. Daarnaast toont Flex-Appeal de roosterinformatie uit het WFM-systeem. Naast dat Flex-Appeal een oplossing biedt voor het ruilen van diensten, lost Flex-Appeal ook het probleem van de interne communicatie op. 
  • Speciaal voor hospitality en retail: Flex-Appeal is een app die speciaal is ontwikkeld voor non-desk medewerkers binnen de retail- en hospitalitybranche. Flex-Appeal kent de behoeften van de medewerkers binnen deze branches door en door. Daardoor wist Flex-Appeal precies wat Goedhart nodig had.
  • Continue focus op verbetering van het platform: de wens van de klant is leidend voor Flex-Appeal. Eveline legt uit: “Wij kunnen onze wensen en die van onze medewerkers indienen bij Flex-Appeal. Flex-Appeal ontwikkelt de app namelijk vanuit de wensen van de klant.” Goedhart heeft de ontwikkeling van de app dan ook echt van dichtbij meegemaakt. Het bedrijf heeft Flex-Appeal zien ontwikkelen sinds de pilot. “Na mogelijkheden voor dienstwissel en interne communicatie kwamen er steeds meer modules bij. E-learning en onboarding behoren nu bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden.” 
  • De snelle reactietijd van de support: “Je kunt elk moment de support benaderen. Is er iets waar je vragen over hebt? Medewerkers reageren binnen mum van tijd.” aldus Eveline. Daarnaast biedt Flex-Appeal advies door middel van gepersonaliseerde webinars en presentaties. Hiermee helpt Flex-Appeal Goedhart in het verhogen van het aantal gebruikers van de app. 
“Wij zijn tevreden met Flex-Appeal en kijken uit wat het platform ons in de toekomst nog meer te bieden heeft. De app is continu in ontwikkeling.”
Eveline Burgers | Communicatiespecialist Goedhart Bouwmarkten

De resultaten tot nu toe: tevreden managers, medewerkers en klanten door gestroomlijnde communicatie

Fun fact: Goedhart is Flex-Appeal’s eerste klant. Sinds 2015 maakt het familiebedrijf gebruik van Flex-Appeal. Medewerkers vinden de app prettig in gebruik. Concreet levert de oplossing van Flex-Appeal Goedhart de volgende voordelen op:

  • Betrokken en blije medewerkers: Goedhart is een populaire werkgever. Flex-Appeal heeft hier aan bijgedragen doordat medewerkers nu meer betrokken zijn. Medewerkers zijn niet alleen op de hoogte van wat er gebeurt in hun eigen vestiging. Ook organisatiebreed zijn medewerkers nu meer betrokken. Eveline geeft een voorbeeld: “Collega’s plaatsen vaak foto’s van personeelsactiviteiten op onze tijdlijn. Een poosje geleden deden een aantal collega’s mee aan een hardloopwedstrijd. Ook al heb je elkaar nog nooit eerder gezien, dan hebben de gebruikers in ieder geval een beeld bij je. Zo leer je je collega’s van andere locaties beter kennen.” Het resultaat? Meer interactie en betrokken medewerkers. Betrokkenheid onderscheidt Goedhart weer van andere concurrenten in het zoeken naar personeel. 
  • Aansprekend voor de jonge medewerkers: het gemak van de simpele app Flex-Appeal werpt zijn vruchten af. De app is handig voor snelle updates en vragen. Maar ook het gemak van het rooster online bekijken en Flexchange, het wisselen van diensten, zorgt ervoor dat de jongere generatie actief gebruik maakt van Flex-Appeal. Zo kijkt meer dan 70% van de gebruikers dagelijks op de app.
  • Tevreden locatiemanagers: managers van vestigingen kunnen opgelucht ademhalen. Flex-Appeal heeft de communicatie makkelijk en transparant gemaakt. Managers kunnen met Flex-Appeal eenvoudig via één platform communiceren. Zowel op locatieniveau als binnen verschillende teams. Ook is de app puur bedoeld voor werkgerelateerde zaken, zodat managers minder berichten ontvangen na werktijd. 
“Met de onboarding van Flex-appeal kunnen we mensen alvast dat familiegevoel meegeven. We kunnen zo onze medewerkers verbonden maken. “
Eveline Burgers | Communicatiespecialist Goedhart Bouwmarkten
  • Sneller leren door online trainingen en onboarding: Goedhart creëert betrokkenheid op twee manieren: 
    1. Door online een welkomstpakket aan te bieden voor nieuwe medewerkers, creëert Goedhart alvast dat familiegevoel van de organisatie. 
    2. Door korte instructievideo’s op de tijdlijn van Flex-Appeal te plaatsen, houdt Goedhart de medewerkers wekelijks op de hoogte over bepaalde producten of wekelijkse aanbiedingen. “Wij maken volop gebruik van instructievideo’s en gamification” legt Eveline uit. “We leggen hierin sterk de nadruk op klantgerichtheid wat samengaat met plezier.” Op dit moment heeft Goedhart zo’n 160 instructievideo’s in de app staan.
“Met de onboarding van Flex-appeal kunnen we mensen alvast dat familiegevoel meegeven. We kunnen zo onze medewerkers verbonden maken. “
Eveline Burgers | Communicatiespecialist Goedhart Bouwmarkten
  • Goedhart heeft direct inzicht in de wensen van de medewerkers: met de poll van Flex-Appeal kan Goedhart snel en makkelijk meningen van medewerkers vragen. Eveline geeft een voorbeeld: “We kregen de indruk dat ons kerstcadeau niet meer aansloot bij onze doelgroep. En hoe ga je dat dan na? Met Flex-Appeal plaatsten we een poll op de tijdlijn en binnen de kortste keren wisten we dat medewerkers ons kerstcadeau nog steeds waarderen. Het is een makkelijk middel om snel de mening van onze medewerkers te vragen of hun tevredenheid te meten.” Eveline sluit af: “De communicatie met onze medewerkers verloopt nu efficiënt en zonder problemen. Als we iets snel willen weten van onze medewerkers, biedt Flex-Appeal de uitkomst.”

Laat je inspireren door andere verhalen van retailers die ook gebruik maken van de oplossing van Flex-Appeal:

Ah-dillenburgplein

Albert Heijn Dillenburgplein

“Het verschil tussen vroeger en nu is groot. Het is met name de snelheid waarmee shiftwijzingen en berichten naar iedereen gestuurd kunnen worden. 97,2% van

ah-franeker

Albert Heijn Franeker

“Nu hebben we een alles-in-één platform. En dat is fantastisch.” Mirjam Kuipers | Ondernemer Albert Heijn Franeker Over Albert Heijn Franeker De Friese vestiging Albert

Maak nu het verschil voor jouw organisatie en vraag een gratis demo aan