5 tips voor een succesvol onboarding proces

Als organisatie besteed je veel tijd in het aantrekken, interviewen en aannemen van de juiste medewerker. Maar een sterke onboarding verdient ook je volle aandacht. Je wilt niet dat je (nieuwe) medewerker binnen no-time de deur uitloopt. In deze blog geven we 5 tips over hoe je voor een succesvolle onboarding zorgt. 

Wat is onboarding en waarom is het zo belangrijk?

Een onboarding proces is belangrijk om nieuwe medewerkers een eerste indruk van hun nieuwe werkplek te geven. Het omvat onder andere een oriëntatiegesprek, rondleiding door het bedrijf, de verschillende afdelingen tot aan de koffiekamer toe. 

Een goed onboarding proces bereidt en verwelkomt de nieuwe medewerkers op hun nieuwe werkplek. Niet alleen de medewerker profiteert van een succesvol onboarding traject, maar ook jij als werkgever. Zo kan het problemen vroegtijdig aan het licht brengen, draagt het bij aan een positieve werkgevers-medewerkersrelatie en daarmee het behoud van medewerkers.

De 5 stappen die het verschil maken

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Het is verstandig om vóór de eerste werkdag van de medewerker met het onboarding proces te beginnen. Stel een agenda op voor de eerste week van de nieuwe medewerker. Stuur deze samen met het personeelshandboek en andere relevante documenten naar de medewerker. Het is ook een aanrader om de andere collega’s te informeren over de komst van de nieuwe collega en wat ze kunnen verwachten met betrekking tot samenwerking.

2. Is alles duidelijk? 

Etiquettes, werkuren, ‘s avonds afsluiten of een alarm instellen zijn vaak de basics van een bedrijf, maar tegelijkertijd zijn het de kleine details die vaak over het hoofd worden gezien bij een nieuwe baan. 

Men gaat ervanuit dat de nieuwe medewerker ze kent. Het kan echt geen kwaad om deze nogmaals duidelijk te bespreken om zo misverstanden te voorkomen.

Met de Flex-Appeal app kun je interactieve leermodules gemakkelijk en snel ontwerpen. Zo kun je aan het einde van het traject in één oogopslag zien of de nieuwe medewerker de module goed heeft doorlopen.

3. Stap voor stap

Het is een stuk efficiënter om alle taken en verwachtingen te bespreken verspreid over een aantal weken. Op deze manier kan de nieuwe medewerker zich beter focussen op elke taak en daardoor beter onthouden. Ook kan de medewerker beter integreren in de werkritme.

Wist je dat een moderne tool als de Flex-Appeal app ervoor kan zorgen dat je medewerkers tot 50% meer van de stoffen onthouden dan bij offline leren? 

4. Geef feedback aan elkaar

Het is altijd goed om feedback te geven, ongeacht hoe de medewerker het doet. Presteert de nieuwe medewerker goed? Dan zal feedback een motiverend effect hebben. Ook dient dit als een blijk van waardering. Presteert de medewerker net iets minder? Dan kan de medewerker zich, middels deze feedback, tijdig verbeteren; zijn of haar aanpak veranderen en de prestaties naar een hoger niveau tillen. Dit voorkomt onnodige tijdverspilling. 

5. Betrek je medewerker vanaf dag één  

Het is belangrijk om de nieuwe medewerker de bedrijfscultuur persoonlijk te laten ervaren door hem te betrekken bij sociale gebeurtenissen, zoals de vrijdagmiddagborrel of hoe verjaardagen op de werkvloer gevierd worden. Uiteraard blijft de kans bestaan dat de nieuwe medewerker toch een stroeve start lijkt te maken, maar geef diegene dan meer tijd om te wennen. De nieuwe medewerker waant zich in een totaal nieuwe omgeving met nieuwe mensen en wat meer tijd doet wonderen.

Zorg ervoor dat de medewerker alle benodigdheden heeft om goed te kunnen functioneren en stel jezelf beschikbaar om vragen te beantwoorden. Evalueer de nieuwe medewerker aan het einde van het eerste kwartaal. Een groei zal er zeker zijn!

Conclusie

Een goed onboarding proces zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers betrokken zijn bij het bedrijf. Ook zullen nieuwe medewerkers sneller en beter functioneren door betere kennis en begrip. Wil je meer weten over het onboarding proces? Download hier de gratis onboarding mini-guide of vraag een gratis demo aan.

Geschreven door

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief