3 min leesduur

7 redenen waarom jouw organisatie een intern communicatieplatform moet hebben

ruben.wieman

ruben.wieman

Één centraal intern communicatieplatform is cruciaal voor bedrijven met non-desk medewerkers. Non-desk medewerkers, de naam zegt het al, hebben geen vaste werkplek. Deze medewerkers zijn werkzaam achter de kassa, in het magazijn of in een restaurant. Ze hebben geen computer of bedrijfsmail.

De interne communicatie verloopt bij non-desk medewerkers dus niet zo eenvoudig als bij medewerkers met een vaste werkplek. Een intern communicatieplatform speciaal voor non-desk werkers is dan een echte must voor jouw organisatie. 

Heeft jouw organisatie nog geen intern communicatieplatform? Dan wordt het tijd dat jij er één gaat gebruiken. In deze blog lees je waarom.

Een intern communicatieplatform: wat is het precies?​

Je kunt een  intern communicatieplatform vergelijken met een social platform, zoals LinkedIn of Facebook. Op dit communicatieplatform betrek je je medewerkers bij alles wat er binnen jouw organisatie gebeurt:

  • Medewerkers hebben een persoonlijke tijdlijn waar alle relevante berichten voor hen binnenkomen.
  • Pushmeldingen houden je medewerkers op de hoogte van nieuwe maatregelen en praktische updates over wat is afgerond op een bepaalde dag. 
  • Medewerkers kunnen onderling berichten delen en hierop reageren. Denk aan het uitwisselen van tips of het delen van foto’s van het personeelsfeestje.
  • Medewerkers krijgen te zien welke collega’s nieuw zijn, jarig zijn en hoelang iemand al werkt in de organisatie.
  • Dit platform gebruiken medewerkers om roosters realtime te bekijken en onderling van diensten te ruilen.
  • Via de chatfunctie kunnen medewerkers hun manager vragen stellen of onderling communiceren.
 
Nu al meer weten over de interne communicatiemodule van Flex-Appeal? 
 

Redenen om nu een intern communicatieplatform te implementeren

  1. Overzicht en rust
  2. Geen miscommunicatie
  3. Betrokken medewerkers
  4. Blije klanten
  5. Laag personeelsverloop
  6. Hogere productiviteit
  7. Medewerkers worden experts

1. Overzicht en rust door gestroomlijnde communicatie

Komt onderstaande situatie je bekend voor?

  • Je hebt memo’s op het prikbord in de kantine hangen met berichten vanuit het hoofdkantoor.
  • Op het intranet zet je de roosters voor je medewerkers en je communiceert met hen over de dienstwissel via WhatsApp of intranet.
  • Medewerkers communiceren onderling in WhatsAppgroepen. 
  • Op Facebook zitten je medewerkers in de groep van jouw vestiging. Hier krijgen ze zo nu en dan een update over nieuwe kortingen en producten.

 

Dit is verwarrend. Je moet zoveel communicatiekanalen up-to-date houden. En alsnog weet je niet of al deze berichten je medewerkers wel bereiken. Lezen je medewerkers het echt? 

Je medewerkers vinden deze verschillende communicatiekanalen ook onprettig werken. Je communiceert bijvoorbeeld via privémiddelen zoals Whatsapp en Facebook. Dat zijn communicatiemiddelen die je medewerkers voor privécommunicatie met vrienden en familie gebruiken. 

Gebruik jij Whatsapp en Facebook om werkgerelateerde berichten te sturen? Dan is er geen scheiding van privé en werk meer. Dit is voor medewerkers een bron van ergernis. Daarnaast voldoet het ook niet aan de huidige AVG-wetgeving

Een intern communicatieplatform maakt een einde aan de onoverzichtelijke communicatiestromen. Je kunt dan via één kanaal communiceren. 

En dat creëert rust. Lees wat Anrico, eigenaar van De Maripaan Groep, hierover zegt:

“Dankzij Flex-Appeal zijn wij in deze cruciale tijden volledig in control wat betreft onze interne communicatie. Wij kunnen met één druk op de knop belangrijke mededelingen communiceren naar onze 2.200 medewerkers. De communicatie komt daadwerkelijk aan en dat creëert duidelijkheid. De rapportages over wie, wat en wanneer de berichten gelezen heeft, geeft mij als ondernemer rust. Dit was absoluut niet mogelijk geweest met e-mail en Whatsapp. Een absolute must, helemaal in deze tijd."
Anrico Maat
Oprichter De Maripaan Groep

2. Weg met de miscommunicatie en onduidelijkheid

Wist je dat organisaties wel 17 uur per week kwijt zijn om miscommunicaties recht te zetten? Wanneer je een intern communicatieplatform implementeert, los je dit probleem op. 

Jouw informatie bereikt je medewerkers dan rechtstreeks. Sterker nog: je kunt zelfs aan de hand van statistieken zien wie jouw berichten leest. Je kunt je medewerkers eventueel een reminder sturen. En je medewerkers hebben nu alle ruimte om vragen te stellen. Ze kunnen gewoon reageren op je berichten. 

Een intern communicatieplatform is een uitkomst voor crisiscommunicatie. Je kunt pijlsnel veranderingen doorvoeren. Ook voor continu veranderende assortimenten, collecties, kortingen, prijzen en menu’s werkt een intern communicatieplatform perfect. Je kunt er zeker van zijn dat je medewerkers je berichten lezen. Zo blijft iedereen up-to-date! Meer hierover weten? Lees de klantencase van Albert Heijn Franeker waar 97,6% van de medewerkers wekelijks op de hoogte is. 

3. Blije en betrokken medewerkers = een positieve sfeer

Interne communicatie heeft grote invloed op de mate van betrokkenheid onder je medewerkers. Dit geldt met name voor bedrijven met non-desk medewerkers. Wat blijkt namelijk? 74% van de medewerkers van organisaties zonder communicatieplatform voelt zich namelijk niet betrokken. 

Hier valt dus een hoop winst te behalen voor jouw organisatie: implementeer een intern communicatieplatform. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met een intern communicatieplatform wel 30% meer engagement merken onder hun medewerkers.  Medewerkers kunnen op via dit platform eenvoudig onderling en met hun managers communiceren. Zo voelen je medewerkers zich écht onderdeel van het team. 

En dat is weer positief voor de werkcultuur binnen jouw organisatie. Een reden voor veel medewerkers om bij jouw organisatie te blijven.

4. Blije klanten

Binnen de retail- en hospitalitybranche is klantenservice cruciaal. De afgelopen jaren is de focus op klantenservice alleen maar toegenomen. Dit steeg bijvoorbeeld van 36% in 2013 naar 89% in 2017 volgens een onderzoek van Gartner. 

Jouw medewerkers zijn verantwoordelijk voor deze geweldige klantervaring. Maar dan is het wel van belang dat ze goed geïnformeerd zijn. En verder moeten ze zich goed voelen bij de organisatie. 

Een intern communicatieplatform heeft hier duidelijke invloed op. Je houdt je medewerkers op de hoogte van alle veranderingen. Daarnaast creëer je verbondenheid door medewerkers mee te laten denken. Ze kunnen dan immers reageren op berichten. Deze positiviteit zie je weer terug in de manier waarop ze jouw klanten helpen. 

5. Minder personeelsverloop

Organisaties binnen de retail- en hospitalitybranche hebben te maken met een hoog personeelsverloop. Gemiddeld genomen verlaat 65% van de medewerkers jouw organisatie binnen een jaar. Uiteraard levert dit je bedrijf een hoop onnodige kosten op. Volgens ABN Amro gaat dat bijvoorbeeld om 14 miljard euro per jaar voor de horeca. 

Iets wat je kunt vermijden door een intern communicatieplatform te introduceren. Want de reden dat medewerkers bij jouw organisatie blijven is vanwege gemak en gezelligheid.

Bied je deze twee factoren niet? Dan zal jouw medewerker op zoek gaan naar een concurrerende werkgever die deze factoren wel biedt:

  • Gemak: voor jouw medewerker is gemak essentieel. Hieronder vallen zaken als dienstwissel, berichten uitwisselen met managers en collega’s en up-to-date zijn via een zakelijk platform. WhatsAppgroepen staan bijvoorbeeld het gemak van je medewerker in de weg. Het wekt ergernis op voor je medewerkers wanneer zij in het weekend werkgerelateerde berichten binnenkrijgen via een privéplatform. Ze willen dit alleen gebruiken voor communicatie met vrienden en familie. 
  • Gezelligheid: je medewerkers vinden gezelligheid onderscheidend voor het bedrijf waar ze aan de slag gaan. Je kunt bijvoorbeeld denken aan bedrijfsfeestjes, successen vieren, een positieve werksfeer en contact met collega’s. Met een communicatieplatform verbind je je medewerkers onderling. Ze kunnen eenvoudig met elkaar communiceren, tips uitwisselen en foto’s of video’s delen. Ook is het mogelijk om verjaardagen te vieren of foto’s van het bedrijfsuitje te plaatsen. Hiermee vergroot je het onderlinge gevoel van verbondenheid met zowel collega’s als met de organisatie. 

6. Hogere productiviteit

Zijn je medewerkers goed geïnformeerd? Dan zijn ze ook meer betrokken bij je organisatie. Ze voelen zich meer gewaardeerd.

Dit heeft weer positief effect op de productiviteit van je team. Je medewerkers voelen zich thuis in je organisatie. Ze kunnen zich vinden in de bedrijfscultuur. Daardoor zijn ze meer gemotiveerd om die extra stap te zetten voor jouw organisatie. Volgens Harvard Business Review moet je zelfs denken aan 31% hogere productiviteit dankzij een intern communicatieplatform.

7. Langetermijnvoordeel: goede kwaliteit personeel

Hoe langer je personeel bij je organisatie werkt, hoe meer specifieke kennis ze verzamelen van jouw organisatie. Je zou ze dus op den duur ‘experts’ kunnen noemen. Zij kennen je producten als geen ander. Daarnaast weten zij welke acties er lopen en waar alle producten staan.  Of hoe de menukaart eruitziet. Ook kunnen ze sneller vragen van klanten oplossen. Goed personeel is dus een langetermijnvoordeel van een intern communicatieplatform. 

De volgende stap: implementeer een intern communicatieplatform

Oké, er zijn dus genoeg redenen om een intern communicatieplatform te implementeren. Maar hoe start je? Wat zijn de mogelijkheden? En wat gaat zo’n platform je eigenlijk kosten? Onze experts krijgen deze vragen vaak te horen. Zij adviseren dagelijks bedrijven in de retail-en hospitalitybranche. Heb jij specifieke vragen of wil jij zien hoe zo’n platform werkt voor jouw bedrijf? Aarzel niet en laat je gratis adviseren.

Bekijk in de tussentijd ook nog de volgende content als je meer wilt weten over:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
berichten inplannen

Productnieuws: berichten inplannen

Wij hebben naar onze klanten geluisterd! Onze klanten gaven aan dat ze in Flex-Appeal graag berichten zouden willen inplannen. Dit hebben wij dan ook geïmplementeerd

Vind je dit een interessant artikel?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang interessante updates rechtstreeks in je inbox.

Door op verzenden te klikken, geef je toestemming aan Flex-Appeal om de hierboven ingediende persoonlijke informatie op te slaan en te verwerken om je van de gevraagde inhoud te voorzien.